Handel stacjonarny czy mobilny?

Kasy fiskalne Posnet Neo XL EJ i Elzab Mini E

Ktoś, kto dopiero ma wstąpić na „fiskalną ścieżkę”, może się zastanawiać, czy pytanie postawione w tytule wpisu jest rzeczywiście aż tak ważne. Powinien wtedy spotkać przedsiębiorcę, który już od jakiegoś czasu prowadzi działalność handlową – ten uświadomiłby mu, jak bardzo istotne dla efektywności pracy są tego typu kryteria. Dzisiejszy rynek technologii sprzedaży jest pełen skutecznych i atrakcyjnych rozwiązań – ale czy to oznacza, że wszystkie są odpowiednie dla naszej firmy?

Prawda jest taka, że nie. Każda (dosłownie) firma ma swój charakter, generujący konkretne wymagania i oczekiwania. Jeśli wybrane rozwiązania, nawet nowoczesne i atrakcyjne, „odbiją się” od tego charakteru, urządzenie fiskalne nie będzie sprzymierzeńcem naszej działalności handlowej. Tymczasem nawet prosta technologia o niewygórowanej cenie i podstawowych możliwościach, gdy precyzyjnie odpowiada na potrzeby biznesu, jest w stanie znacząco usprawnić zarządzanie przedsiębiorstwem. Wymaga to jednak określenia podstawowych kwestii – takich jak choćby przyjęty tryb pracy.

Urządzenia fiskalne w sprzedaży stacjonarnej

Czyli w sytuacji, gdy prowadzona przez nas sprzedaż jest związana z konkretnym miejscem (lub miejscami) – np. punktem handlowo-usługowym. Nierzadko w takich okolicznościach mamy do czynienia z szerszą ofertą, a więc na pewno powinniśmy zastanowić się nad pojemnością bazy towarowej. Jeśli mówimy o małym lub średnim przedsiębiorstwie, wystarczającym rozwiązaniem okaże się kasa fiskalna. Ale jeśli dysponujemy dość bogatym asortymentem, lepszą opcją będzie zakup kasy systemowej bądź drukarki rejestrującej, charakteryzującej się znacznie większą liczbą PLU.

Z kolei, mniej istotne okażą się gabaryty urządzenia – chyba, że w naszym punkcie handlowo-usługowym znajduje się stanowisko pracy o dość ograniczonej i trudnej do zagospodarowania przestrzeni. Warto jednak zwrócić uwagę na inne aspekty, które często dochodzą do głosu przy sprzedaży stacjonarnej. Należą do nich m.in. standardy komunikacyjne: nieraz przebieg transakcji wymaga nie tylko wprowadzenia danych do kasy lub drukarki oraz wystawienia paragonu, ale również wykonania dodatkowych czynności. Dlatego urządzeniom fiskalnym wielokrotnie towarzyszą elementy peryferyjne, usprawniające ważenie wybranych produktów czy pozyskiwanie potrzebnych danych z kodów kreskowych. Jeśli nasze przedsiębiorstwo wymaga stworzenia wielozadaniowego systemu sprzedaży, na znaczeniu zyska liczba i rodzaj wbudowanych interfejsów (także tych umożliwiających podłączenie do sieci LAN oraz komunikację bezprzewodową).

Jeśli pozostaniemy przy rozbudowanej ofercie i dużym natężeniu ruchu, obsługę klientów wspomogą i uatrakcyjnią takie rozwiązania, jak obszerny wyświetlacz (zapewniający łatwy dostęp do informacji o przebiegu sprzedaży, emitujący klipy reklamowe i komunikaty dla klientów), klawiatura z przyciskami funkcyjnymi (do programowania skrótów dla popularnych towarów i usług bądź ważnych funkcji urządzenia), a także szybki i odporny na intensywną eksploatację mechanizm drukujący.

Urządzenia fiskalne w sprzedaży mobilnej

Nieco inaczej będzie to wyglądało w przypadku handlu obwoźnego czy pracy wymagającej dojazdu do klienta – cechy, które wcześniej schodziły raczej na dalszy plan, tu mogą okazać się kluczowe. Przykładowo, komfort użytkowania urządzenia fiskalnego w dużej mierze będzie zależeć już od samych rozwiązań konstrukcyjnych. Podczas podróży służbowych sprawdzi się niewielka, łatwa do przechowywania i transportowania kasa mobilna (mieszcząca się w samochodowym schowku lub plecaku), o lekkiej, poręcznej sylwetce, zapewniającej wygodę długotrwałej pracy w terenie.

Dodatkowym udogodnieniem (często zresztą spotykanym w tego typu modelach) okaże się opcja zapisu elektronicznej kopii paragonów, przekładająca się na prostotę obsługi mechanizmu drukującego oraz brak konieczności gromadzenia wielu papierowych rolek (o które, ze względu na delikatność materiałów eksploatacyjnych i niską trwałość zebranych na nich informacji, należy odpowiednio się zatroszczyć, co w podróży może sprawiać trudność).

Odpowiednie dla tego trybu pracy okażą się również wysokiej jakości ekrany (zapewniające dobrą widoczność wszystkich komunikatów, zarówno w słabo oświetlonym pomieszczeniu, jak i przy ostrym nasłonecznieniu podczas przebywania na świeżym powietrzu), a także wydajny akumulator, pozwalający na długotrwałe funkcjonowanie urządzenia fiskalnego bez obowiązku stałego zasilania zewnętrznego. Dodatkowym atutem z pewnością okaże się opcja uzupełnienia energii przy użyciu ładowarki samochodowej.

Nie ma jednoznacznych podziałów

Każda branża, każde przedsiębiorstwo i każdy tryb pracy tworzy konkretne potrzeby oraz domaga się konkretnych rozwiązań. Niemniej, istnieje wiele funkcji, które znajdują zastosowanie w różnego typu działalnościach handlowych – jak np. elektroniczna kopia paragonów, wydajny akumulator czy przyciski funkcyjne. Zatem powyższe, nieco ogólne przyporządkowania wynikają z tego, że łatwiej powiedzieć, bez jakich rozwiązań dana firma raczej nie mogłaby się obejść. A jakie są Wasze doświadczenia? Podzielcie się nimi w komentarzach, może komuś pomogą one rozwiać wątpliwości podczas wyboru odpowiedniego urządzenia fiskalnego!

Jedna myśl w temacie “Handel stacjonarny czy mobilny?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Odpowiedz poprawnie *